Flere ganger enn jeg kan huske har jeg reagert på fremførelsen og konstruksjonen av dialogen i norske filmer og serier. Det som blir sagt og måten det blir sagt på har ikke virket naturlig, og jeg har ofte tenkt tanker som: «Hvem i huleste snakker sånn?». Det blir antagelig på samme måte som du rister på hodet over disse ordene som jeg har pisket ut av den trøtte hjernen min som bare fungerer på nåde som følge av for mye kaffe og som igjen fører til for mange «som» og for mange ledd i denne usannsynlig lange setningen uten et eneste komma men med et flott utropstegn til slutt! SOM bringer meg til poenget: For meg blir denne type ting, både på trykk og på skjerm, ofte såpass forstyrrende at jeg stort sett velger å styre unna. Finner noe annet rett og slett. Og det betyr at jeg ser lite norskproduserte filmer og serier. Dessverre.
Men en kveld etter å ha sett del tre av en stor norsk seriesatsing på statskanalen tenkte jeg: «Hvor vanskelig kan det være?». Så jeg bestemte meg for å sette av 40 minutter – det vil si tiden frem til klesvasken var ferdig. Og så sovnet jeg i sofaen.
Når jeg atter en gang var våken dagen etter satte jeg av nye 40 minutter. Denne gangen sovnet jeg ikke, men klarte å skildre en høyst reell, familiær og naturlig dialog mellom en mann og en dame. «Jepp, hundre prosent naturlig», tenkte jeg og smilte som en idiot for meg selv når jeg var ferdig 3 minutter og 7 sekunder før fristen.
Greit, jeg skal innrømme at premisset ikke er hundre prosent naturlig, men det er dialogen som er sakens kjerne her. Hva mener du kjære leser? Flyter det? Kunne noen du kjenner tenkes å ha snakket omtrent slik i den samme situasjonen? Og, ikke minst, tenk hvis jeg hadde satt av tiden til tørketrommelen var ferdig!
Her følger første scene i manuset til: «En dag i en manns liv» – les og kommenter!
TITTEL "En dag i en manns liv" COPYRIGHT ØYVIND BJØRNDALEN - SIDE 1 - FADE INN. INT. - STUE - ETTERMIDDAG En mann og en dame sitter i sofaen. Mannen til venstre i bildet, dama til høyre. De drikker kaffe. Litt dunkel belysning. Stemningen er litt anspent. Mannen sitter med kaffekoppen i hånda og ser ut til å studere bordflaten med tomt blikk. Dama sukker, tar en svelg kaffe, lager en grimase som om kaffen var sur. Setter koppen på bordet. DAMA (lener seg tilbake) - Hvorfor gjorde du det? MANNEN (lukker øynene, rister på hodet, hvisker) - Jeg veit ikke.. DAMA - Men det må da være noe som fikk deg til å reagere som du gjorde? Var det noe tidligere på dagen som.. ja, som påvirket deg på en eller annen måte? MANNEN - Nei jeg tror ikke det. Skjedde ikke noe spesielt på jobb. Når jeg kom hjem så, ja... Jeg veit ikke. DAMA - Neivel. Men er det noe annet som plager deg da? Jeg syns det har gått fint i det siste og trodde alt var bra mellom oss? MANNEN - Ja. Asså, det er ikke noe som har plaget meg som jeg veit om. DAMA - Ganske sterk reaksjon til at det det ikke var noe som plaget deg. Jeg ble rimelig overraska.. - SIDE 2 - Mannen snøfter og snur seg mot dama. MANNEN - Overraska!? Først ble du fly forbanna! DAMA (freser, nærmest spytter) - Er det så jævlig rart!? Mannen dukker og ser på bordet igjen, er stille noen sekunder. MANNEN - Nei, øh, nei.. (sukker) Unnskyld jeg mente ikke å... DAMA - Du har unnskyldt deg nok! Nå vil jeg ha en forklaring på hvorfor i helvete du gjorde det! MANNEN - Det er bare det at det er så nytt, ikke sant! Du skulle sett de blikkene jeg fikk på jobben.. DAMA - Ah, så det skjedde noe på jobben likevel? MANNEN - Nei, eller.. (nølende) Folk så litt rart på meg, de var nok litt overraska at jeg var tilbake på jobb. Ingen ville spise lunsj med meg heller... DAMA - Hva var det til lunsj? MANNEN - Det var noe pytt i panne- greier. Men jeg hadde jo med termosen min. Det var noen som mista tallerkenen sin i gulvet når jeg begynte å tømme fra termosen. Og gamle fru Hansen hylte. Husker du gamle fru Hansen? - SIDE 3 - DAMA - Med grått oppsatt hår og alle plagg med rutete mønster. Joda, jeg husker henne. MANNEN - Nettopp! De rutete plagga er til å bli gal av spør du meg. Uansett. Fru Hanssen begynte å hyle noe om en brevåpner i sølv og Gud i himmelen, og da mista jeg matlysta. Jeg syns det var dårlig gjort. Jeg mener brevåpner i sølv? Vet du hvor farlig det er? Så jeg tok ut en egenmelding og dro hjem. Men da når jeg så at du sto der og pussa sølvtøyet, da klikka det for meg .... Jeg, eh, jeg beklager. DAMA (trekker på skuldrene) - Det måtte pusses, og jeg hadde jo tenkt å gjøre det mens du var borte... MANNEN - Ja jeg skjønner det. At du tør. Du, jeg beklager virkelig. Men vi kan vel velge å se det positive i det? Dama ser på mannen med et olmt blikk. DAMA (strengt, hevede øyenbryn) - Det positive i det? MANNEN - Eh, ja? Asså atte det gikk bra, og at vi nå vet at vi begge tåler såpass? Det kan jo være praktisk i fremtiden! - SIDE 4 - DAMA (sint) - Praktisk i fremtiden? (reiser seg opp) Du har kanskje rett. Men det endrer ikke hva du gjorde! Vampyr eller ikke - du sover på sofaen i natt! I det dama snur seg for å gå vekk fra sofaen ser vi høyresiden av hodet og der har noen plantet en stor kjøttkniv fra Fiskars. FADE UT.